Bismillahhirrohmannirrohim
&
Assalamualaikum
wbt..
Aku percaya..
kalau kita selalu permudahkan kerja orang, insyaAllah orang juga akan permudahkan
kerja-kerja kita.. Allah akan gerakkan hati-hati mereka untuk permudahkan kerja
kita.. itulah yang selalu aku pegang walau sesibuk mana pun kerja kita yang
terpaksa kita hadapi.. kalau nak cerita pasal kerja, sampai mati pun kerja tu
takkan habis.. carik la ruang untuk meringankan sedikit kerja and beban orang..
jawablah call apa salahnya.. call tentang kerja jugak pun.. ya.. memang kita
sibuk dengan kerja kita.. sangat sibuk.. tapi bila masanya pulak yang kita ni
betul-betul tak sibuk? tak kan nak tunggu tak sibuk baru nak jawab call betul
tak..? kan jawab call tu sebahagian dari kerja kita jugak.. kerja kau.. kerja aku.. aku tak sempat nak jawab, kau tolong.. kau tak sempat nak jawab, aku pulak tolong.. sama-samalah.. takkan aku jer nak jawab kot.. tolak ansur wehh..
Agak-agaklah
apa perasaan korang bila korang buat sesuatu urusan ke jabatan lain melalui
panggilan telefon tapi pihak sana tak angkat-angkat call.. or.. orang yang
berkenaan yang kita nak cakap tu sibuk sampai tak nak jawab call kita? susah tak?
Kita tengah nak berurusan ni.. tapi takde orang yang nak bantu.. camne perasaan
korang ek? nak-naknya kita jer pulak yang in-charge pasal tu.. takde orang lain
lagi dah yang boleh nak cover.. camne?
Senang cerita..
letak diri kita kat tempat diorang.. pusing-pusing pun camtu jugak kan.. dunia
ni bagaikan roda.. kita tak sentiasa diatas.. tak semua orang akan sentiasa dan
selalu perlukan pertolongan kita.. sebab kita juga akan perlukan pertolongan
orang lain bila tiba masanya..
Tolonglah paham..
Semua orang
tensyen pasal kerja.. aku jugak.. tak boleh lari punya.. kompom!
Tapi..
pernah tak korang fikir yang selalunya tensyen tu datang dari mana? dari siapa?
Kalau kita rileks menghadapi sebarang kerja ikut kemampuan kita walaupun kerja
tu lebih dari yang sepatutnya kita buat, insyaAllah.. mesti tak tensyen punyer..
rileks jer laa.. buat yang termampu.. jangan paksa diri.. adjust balik jadual
kerja tu.. tak dapat siapkan hari ni, try siapkan esok pulak.. susun dulu mana
yang urgent.. mana yang penting.. dulukan yang tu.. ntah
lahh..
No comments:
Post a Comment