Kenapalah kita yang bernama manusia ni selalu sahaja merungut tentang orang lain yang kadang-kadang kita sendiri pun tidak tahu masalah sebenar yang dihadapinya…
“ Apalah… dari Pejabat Peguam pun tanya soalan yang mengong-mengong…” Tersentak aku mendengar sebuah keluhan panjang selepas satu panggilan telefon dijawab.
Memang kadang-kadang orang yang selalu berurusan tu sepatutnya tahu apa yang perlu diorang lakukan.. tapi kita juga kena ingat… tak semua orang tu paham setiap kali urusan sama yang diorang buat… itulah manusia.. Kadang-kadang yang paham, buat-buat tak paham… yang lebih menyedihkan, yang tak paham pula buat-buat paham… tak salah bertanya.. Tapi kalau pada orang yang baik menjawabnya… tapi dikhuatiri pula bertanya pada orang yang kurang baik menjawabnya… datang la rungutan dan keluhan seperti tadi…
Aku pernah diingatkan seseorang..
“Berperasangka baiklah pada orang… kerana kita tak tahu kenapa dan apa tujuan seseorang itu berkelakuan sebegitu…”
Betul juga tu… terlalu banyak sangka buruk pada orang sebenarnya menambahkan beban pada diri sendiri.. perkara yang tidak sepatutnya difikirkan, kita bebankan kepada otak untuk memikirkan kenapa dan bagaimana orang yang sepatutnya selalu berurusan masih lagi tak paham-paham prosedurnya… sedangkan itu bukanlah masalah yang perlu kita bebankan kepada otak kita.. dia bertanya, kerana ingin tahu.. mungkin untuk lebih tahu… untuk lebih paham.. ataupun mungkin dulu orang lain yang tolong buatkan untuk dia.. kita jawablah dengan tenang… sabar… anggap sahaja yang dia memang langsung tak tahu apa-apa.. orang tak akan bertanya sesuatu perkara yang dia sendiri dah sedia maklum kecualilah sekadar untuk menguji…
“Ya Allah… dah berapa kali dah aku ajar kau ni.. tak paham-paham juga ke?”
Seringkali juga kita berhadapan dengan keadaan sebegini.. tapi nak buat macam mana.. kadang-kadang memang ada orang yang sebegini… tak mudah memahami sesuatu perkara tu dengan baik dan perlu diajar berkali-kali… ajar dan jawablah setiap pertanyaan tu sebaik yang mungkin… kerana itu mungkin ‘hari’ dia.. ‘hari’ kita ntah bila… cuba letakkan diri kita di tempat dia… sesuatu perkara yang kita tidak paham, dan perlu tanya berkali-kali… dijawab pula dengan rungutan dan keluhan.. sudahnya, datang la sikap yang tak paham, tapi buat-buat paham… nak tanya takut kena marah… sudahnya… perkara yang nak dibuat tu pun jadi ‘ntah hape-hape’.. mula lah mengomel..
“Tengoklah… borang pun isi tak lengkap… itu tak ada.. ini tak ada… dari Pejabat Peguam ni.. dah selalu berurusan pula tu..”
Macam mana la nak dapat borang yang lengkap… bila ditanya, kita jawab dengan keluhan dan rungutan.. orang dah tak berani nak tanya… silap-silap, mau kena sembur pula.. hantar je borang yang ala kadar setakat yang tahu nak diisi… dapat yang macam ni, nak salahkan siapa?!
Kalau direnungkan… diri sendiri ke atau orang yang berurusan dengan kita tu yang bermasalah..?! rasanya… diri kita yang bermasalah ni.. kerana terlalu memikirkan tentang orang yang sememangnya dah sedia maklum mempunyai masalah.. sudahnya..??
*** Sejauh mana kesabaran kita diuji..?? Sebagai manusia, tahap kesabaran kita juga ada hadnya… sampai ke satu tahap yang kita sendiri tak mampu nak bendung, mau mengamuk juga dengan orang yang tak paham-paham ni…
No comments:
Post a Comment