"Kadang² ALLAH sembunyikan Matahari, Dia datangkan Petir & Kilat.. Kita tertanya² kemana hilangnya Matahari.. Rupa²nya ALLAH memberi kita PELANGI.."

Kengkawan

01 October 2012

MENJADI LEBIH BAIK..


Bismillahhirrohmannirrohim &
Assalamualaikum wbt..


Sungguh aku tak tau apa yang mahu dibicarakan untuk entry kali ni.. otak aku sesak.. jiwa aku bercelaru.. kosong.. ntah apa yang aku fikirkan.. aku jadi confuse.. confuse dengan keadaan sekelilingku.. confuse dengan apa yang aku rasakan.. confuse dengan segala-galanya..

Astaghfirullahh hal azimm..

Benar.. jiwa ini sedang cuba untuk mencari ketenangan.. ntah ketenangan yang macam mana aku sendiri tak pasti.. kata orang.. kembalilah pada pencipta.. insyaAllah.. jiwa kan tenang kembali.. iya… aku terlampau memikirkan hal orang lain.. tanpa sedar hati aku sendiri dihanyut kecelaruan.. aku confuse bukan kerana masalah aku.. tapi masalah yang melanda mereka-mereka disekelilingku.. bagaimana harus aku suarakan.. aku hilang punca.. haruskah aku membiarkan mereka? Ya.. mereka bukan lagi budak-budak kecil yang perlu diingatkan berhari-hari..

Aku manusia biasa.. belum kuat iman dihati.. belum cukup ilmu didada.. aku cuma manusia yang hanya mampu berfikir, baik buruknya sesuatu perkara.. yang selalu sedar, hidup ini hanya sementara.. yang tak akan lari kemana walau jauh mana sekalipun kita berlari..

“JANGAN menangkan mata, andai dapat melihat sesuatu tanpa mendengar dengan telinga.. JANGAN menangkan telinga, andai dapat mendengar sesuatu tanpa melihatnya dengan mata..”

 Ya.. satu ungkapan yang terlalu biasa.. sangat-sangat biasa.. mampukah kita menyedari tentang kebenarannya ungkapan itu? Kerana kita selalu terleka.. terbuai dengan kepercayaan pada apa yang nampak jelas dimata tanpa mendengar kebenarannya.. terlalu mudah percayakan kata-kata tanpa melihatnya dengan mata kepala.. mudah percaya pada sesuatu yang tiada kepastian.. ya.. memang ada manusia yang jenisnya suka melagakan orang.. tidak tahu kebenaran, hanya mendengar.. tapi menyampaikan seolah-olah kebenaran dalam genggaman.. yang menjadi mangsa, orang itu.. orang yang tidak tahu apa-apa.. kenpa itu terjadi?

Janganlah terlalu cepat memutuskan hak seseorang.. jangan terlalu berburuk sangka.. jangan pula terus menjatuhkan hukuman.. kita tak tahu kebenaran sehingga kita sendiri menyaksikan dengan mata dan mendengarnya dengan telinga kita.. bukan dari penyampaian orang.. kita juga tidak berhak menghukum orang hanya kerana kesalahan lampau mereka.. setiap orang berubah menjadi lebih baik adalah dari kesalahan lampau yang telah mereka kesali.. kadang-kadang perubahan yang jauh lebih baik dari diri kita sendiri..

Untuk menjadi lebih baik.. berpandangan baiklah pada orang lain.. tapi jangan sehingga kita tidak langsung menyedari niat buruk orang terhadap kita.. sentiasalah berwaspada dan berjaga-jaga juga.. Cuma.. jangan sentiasa berburuk sangka.. insyaAllah.. kerana dengan sikap itu, hati kita juga akan nampak buruk tanpa kita sangka.. wallahua’lam..

No comments:

Post a Comment



Copyright© All Rights Reserved by sevenine79.blogspot.com
Blacy Smiley - Silly