"Kadang² ALLAH sembunyikan Matahari, Dia datangkan Petir & Kilat.. Kita tertanya² kemana hilangnya Matahari.. Rupa²nya ALLAH memberi kita PELANGI.."

Kengkawan

05 September 2012

REMEMBER THE ORIGINS..


Bismillahhirrohannirrohim &
Assalamualaikum wbt..


Perghh.. tajuk kat atas tu macam gempak jer kan.. hahaa.. walhal makna dia INGAT ASAL USUL jer pun.. tapi sebab dalam English.. so, agak macam tajuk cerita X-Men la pulak.. hahaa.. poyo betul laa.. ahakz!

Okeh.. tetiba jer pasal asal usul ni jadi isu untuk aku arini.. sebab apa? haa.. sebab tetiba seorang Ustaz - kawan lama aku PM kat FB aku kecek Bengkulu.. (ok.. kecek tu macam orang Kelantan jugak.. makna dia ‘cakap’..) korang tau Bengkulu tu apa? Bengkulu tu Bangsa sebenarnya.. macam bangsa Melayu.. Cina.. India.. Jawa.. Bugis.. Minang dan sebagainyalah.. dan seperti yang kita tau.. bangsa tu selalunya terkenal dengan bahasanya tersendiri.. betul tak?! So, bangsa Bengkulu ni  ada dua suku sakat.. Bengkulu Bulang dan Bengkulu Serawai.. cehh.. macam dah bukak buku sejarah pulak dah.. ini pun aku baru jer tau yang Bengkulu ni ada Bengkulu serawai n Bengkulu bulang.. ingatkan Bengkulu tu Bengkulu.. dan serawai tu serawai.. thanks to Ustaz sebab bagitau.. tak pernah pulak nak tanya sejarahnya serawai tu kat abah.. hahaa..

Aku sebenarnya takder la tau sangat pasal asal usul bangsa Bengkulu ni.. sebab aku ni dah kategori Bengkulu moden.. cehh.. bukan Bengkulu moden ni.. ni Bengkulu tak sedar diri namanya.. hahaa.. tak berapa nak reti sangat cakap Bengkulu.. tapi kalau dengar memang sangat-sangat paham laa.. dah itu jer bahasa rutin parents aku kat rumah.. cuma.. mak bengkulu bulang.. n abah pulak campur bulang ngan serawai.. bahasa dia agak sangat-sangat lain.. but mostly my abah akan cakap Bengkulu bulang sebab mak aku tak paham sangat cakap serawai tu..

So, kawan lama aku ni dok cakap Bengkulu serawai dengan aku.. aku takde la tau sangat.. tapi sebab selalu-selalu jugak abah aku tu cakap serawai n beza-bezakan makna dia dengan bahasa bulang ni.. siap bagitau makna dia lagi kat kitorang adik beradik.. so, boleh la tau sikit-sikit.. selebihnya kitorang memang lebih pada bahasa Bengkulu bulang.. rupanya, kawan aku tu pulak yang tak berapa nak reti cakap Bengkulu bulang.. hahaa.. kata dia.. tak apa.. yang penting kita ingat asal usul kita.. occehhh..

Ya.. aku ingat asal usul aku..
Orang Melayu ker..? ntah..
Yang penting.. BUKAN orang ASAL..

Err.. 
Bengkulu aku bukan disini.. tapi di HULU SELANGOR..

No comments:

Post a Comment



Copyright© All Rights Reserved by sevenine79.blogspot.com
Blacy Smiley - Silly