"Kadang² ALLAH sembunyikan Matahari, Dia datangkan Petir & Kilat.. Kita tertanya² kemana hilangnya Matahari.. Rupa²nya ALLAH memberi kita PELANGI.."

Kengkawan

24 September 2012

SOMETHIN’ ‘BOUT U..



Bismillahhirrohmannirrohim &
Assalamualaikum wbt..


                “Ada sesuatu yang unik pada akak..” tiba-tiba satu suara memecah kesunyian lamunanku pagi itu..

                “Hahh..? sesuatu..?” tanyaku pelik lagi hairan.. macam ada dalam lirik lagu elite pulak.. “maksud apa tu..?” sambung ku..

                “..sesuatu yang buat kita mudah mesra dengan akak..” dia memintas..

                “Okeyy..” aku memandang tepat kemukanya.. dahi ku kerut.. “..detail please..” sambungku..

                “..sesuatu yang unik tentang akak itu ‘awak’..” jawabnya selamba..

                “Okey..” aku mengangguk.. “..me?! maksud awak, akak?!” aku bertanya meminta kepastian..

                “No! not you.. I mean.. not exactly you.. but.. it’s ‘awak’ actually..” katanya teragak-agak..

                “..akak tak paham.. awak cakap apa ni..?! aku berkerut hairan.. “sesuatu tentang akak is akak ker? Itu maksud awak?” sambungku lagi..

                “tak.. bukan.. macam ni.. sesuatu yang unik tentang akak tu ‘awak’..” jelasnya.. “..penggunaan bahasa ganti diri awak yang akak selalu gunakan bila setiap kali berborak dengan orang.. tu maksud kita..” jelasnya lagi..

                “Oooo..” aku mengangguk perlahan.. “Okey.. apa yang uniknya dengan ‘awak’ tu?” aku semakin berminat untuk tahu..

                “.. selalunya, sama ada dia lebih tua ataupun muda.. penggunaan bahasa ganti diri tu orang biasa gunakan ‘kau’.. tapi akak tak.. akak guna ‘awak’.. sesuatu yang membuatkan kita rasa lebih selesa bila dekat, berborak, bercerita dengan akak.. secara tak langsung meletakkan gap antara akak dengan kita tu sesuatu yang sangat dihormati.. macam adik-adik..” terangnya..

                “Oooo.. itu ker..” aku menghembus nafas lega.. “ingatkan apa la tadi..” aku tersenyum..

Memang dari kecik aku tak pernah guna bahasa ganti diri ‘aku’ bila berborak dengan sesiapa pun apatah lagi ber ‘kau-kau’.. ‘aku’ hanya aku gunakan dalam penulisan aku.. penceritaan bertulis.. atau pun bercerita tentang sesuatu.. tidak pernah ber’aku-aku’ dengan sesiapa.. pada aku, ganti bahasa diri ‘aku’ tu agak kasar kalau diluahkan dengan sebutan.. dan ‘kau’ pulak aku hanya biasa gunakan dengan adik kandung aku jer.. abang pun aku tidak ber’kau-kau’.. Cuma dengan adik.. ntah laa.. dah terbiasa kot..

                “..dik.. ko busy tak? Tolong angah jap boleh tak?”

                “..dik.. alang-alang ko kedapur tu, ko tolong ambilkan angah air sekali boleh? ..tercekik laa..”

Pernah sekali seorang kawan baik, perempuan jugak.. dah memang kebiasaan aku ber’saya’ ‘awak’ dengan sesiapa pun yang sebaya dengan aku.. mahupun yang tua.. kecuali yang berpangkat adik jer aku bahasakan diri aku ‘akak’.. nak dijadikan satu cerita.. masa tengah dok keluar jenjalan dengan dia.. ada sorang kawan lelaki call.. tanya kat mana.. disebabkan aku tak tau kat mana kawan aku ni dah bawak aku, aku tanya dia..

                “..awak.. kita kat mana ni ek?”

Terus kawan lelaki aku yang call tu nyampuk.. “awak keluar dengan pakwe ker?”

..aku jawab, “takderlah.. dengan kawan.. perempuan.. sejak bila pulak saya ni ada pakwe..”

“..dah tu.. awak panggil dia ‘awak’.. kenapa..?” tanya dia pelik..

“laa.. saya dengan awak pun saya ber’awak’ jugak.. apa yang peliknya..” jawabku selamba..

“..saya lelaki.. tak kan dengan perempuan pun awak ber’awak’ jugak.. pelik jer.. macam bercinta pulak..” katanya..

Huhh.. apa yang peliknya.. dah memang aku kalau bercakap, sangat-sangat selesa dengan ‘saya’ ‘awak’ kecuali dengan yang pangkat kakak aku selesa ‘saya’ ‘akak’ dan kalau yang pangkat adik aku sangat-sangat selesa dengan ‘akak’ ‘awak’ jer.. rasanya orang yang cukup kenal dengan aku, biasa kotz.. tapi orang yang jarang dengan aku mungkin pelik la kotz.. ntah laa.. pada aku.. itu la kebiasaan aku.. takde yang peliknya.. Cuma mungkin juga.. setengah orang yang tak biasa.. akan rasa begitu..

Aku cuma selesa dengan apa yang aku selesa dengannya.. maksud aku, aku cuma selesa dengan apa yang selesa buat aku.. sebab punca-punca kita boleh lebih selesa dengan orang lain adalah bila kita sangat-sangat selesa dengan diri kita yang selesa berborak dengan orang itu..

* ;)) senyum..

“..paham ker?”

Hahaa..

No comments:

Post a Comment



Copyright© All Rights Reserved by sevenine79.blogspot.com
Blacy Smiley - Silly