"Kadang² ALLAH sembunyikan Matahari, Dia datangkan Petir & Kilat.. Kita tertanya² kemana hilangnya Matahari.. Rupa²nya ALLAH memberi kita PELANGI.."

Kengkawan

11 June 2013

YANG KITA TAK SEDAR..



Bismillahhirrohmannirrohim &
Assalamualaikum wbt..


Banyak perkara depan mata berlaku yang kita tak sedar.. dan selalunya yang kita tak sedar tulah buat kita sangat-sangat stress.. sebab kita terlalu memikirkan perkara tu..

*     Bila Bos asyik suruh kita jer buat kerja.. tengok orang lain siap boleh lepak-lepak.. borak-borak lagi..
    Kita fikir :
Bos tak puas hati dengan kita.. balik-balik kita jer yang kena.. sampai tak ada langsung waktu untuk kita rehat pun..
    Sebenarnya :
Bos tau kita jer yang boleh diharap.. kita jer yang bagus untuk melaksanakan kerja tu.. yang lain tu tau apa? tau makan gaji buta jer..

*     Orang tolong kerja kita, tapi bising-bising.. hempas-hempas fail dan dokumen.. lagak tak puas hati.. siap canai kat orang kita tak buat kerja..
    Kita fikir :
kerja aku kan? yang kau sibuk-sibuk nak tolong apahal? Bukan aku yang mintak kau tolong pun.. kalau rasa tak nak tolong, jangan buat.. dari buat kerja tak ikhlas macam tu..
    Sebenarnya :
Dia tolong sebab nak orang nampak dia rajin buat kerja.. sampai kerja orang pun dia nak buat.. walhal dia memang tak reti nak buat kerja pun.. lost.. dia tak tau sebenarnya kewujudan dia kat ofis ni untuk buat apa..

*     Bila kita hilang dari tempat duduk kita.. orang cakap kita selalu tak ada kat ofis.. walhal dia hilang tak per pulak.. masuk keluar ofis suka hati jer..
    Kita fikir :
kenapalah dengki sangat diorang ni.. korang buat tak per pulak.. aku yang tak buat langsung ni pulak korang tuduh-tuduh..
    Sebenarnya :
Ofis ni lumpuh kalau kita tak ada.. sebab kat dalam ofis ni depa ni bukan reti buat kerja.. sebab tu tak boleh kalau tak ada kita walaupun sekejap kat ofis ni..

Tengok?!!
Sangat penting untuk kita berfikir positif..
Sebabnya.. kita akan nampak BODOH bila kita dok fikir kenapa orang buat macam tu, macam ni kat kita.. perangai orang, kita tak boleh ubah.. melainkan dia sendiri yang mengubahnya.. kesian kan? biarlah.. dah namanya pun manusia.. memang ada sifat tak puas hati dan dengki sentiasa.. fikir positif jer.. mesti ada hikmahnya..

Yang sebenar-benarnya..
Aku sendiri pun pelik.. kenapa ada manusia yang perangai macam ni.. binatang pun tak macam ni tau.. jauh sekali tumbuh-tumbuhanan.. hahahaa..

No comments:

Post a Comment



Copyright© All Rights Reserved by sevenine79.blogspot.com
Blacy Smiley - Silly