"Kadang² ALLAH sembunyikan Matahari, Dia datangkan Petir & Kilat.. Kita tertanya² kemana hilangnya Matahari.. Rupa²nya ALLAH memberi kita PELANGI.."

Kengkawan

26 July 2012

AKUI KESALAHAN ITU..


Bismillahhirrohmannirrohim &
Assalamualaikum wbt..


Semalam, aku menerima panggilan dari seorang ‘adik’.. tak banyak yang dibicaranya.. hanya diam menjadi tajuk utama.. diamnya membawa maksud.. aku dapat rasakan beratnya hati sedang menanggung..

Akhirnya.. kata-kata disembur dengan linangan air mata.. bagai peluru yang tak berhenti.. dialog yang lancar tapi agak kurang jelas kerana berbicara sambil menangis..

Tak mengapalah.. yang penting segalanya diluahkan.. agar dapat melegakan..

Cewah.. dah macam tulis novel pulak.. cerita yang sayu, penyampaiannya juga kena sayu.. barulah feeling kata orang.. ahakz!


SALAH FAHAM..

Itu punca utama.. tapi kalau tak dirungkaikan.. salah faham yang sekecil zarah bisa menjadi sebesar gajah.. ayuhlah.. dengar kata sang kakak yang memberi nasihat ni.. tak salah menyayangi.. tapi harus lebih perihatin pada diri sendiri..

Hanya orang yang ada kasih sayang yang mampu memberi kasih sayang.. jadi, sebelum memberi kasih sayang pada orang.. haruslah ada kasih sayang dalam diri kita.. macam mana nak ada kasih sayang tu? Jawabnya kenalah sayangi diri sendiri dulu.. utamakan hati dan perasaan sendiri baru menyayangi orang lain.. kita kena sihat untuk jaga orang yang sakit.. kerana.. untuk menjaga orang yang sakit ni, kita kenalah ada kesihatan terlebih dahulu.. betul tak?

MEMINTA MAAF..

Belajar untuk meminta maaf walaupun kita tak tau punca salahnya dari siapa.. tidak meletakkan diri kita hina kalau kita meminta maaf pada orang.. buang ketepi ego dan malu tu.. buat sesuatu yang boleh menjernihkan balik hubungan persahabatan tu.. bicara dari hati ke hati.. cari punca masalah tu.. insyaAllah.. mesti akan lebih baik lepas ni..

Carilah punca masalah itu dengan memandang pada kelemahan diri terlebih dahulu sebelum menunding salah itu punca dari dia..

Aku dah kehabisan kata-kata.. kerana terlalu banyak berbicara.. degilnya tak sudah-sudah juga.. ntah diterima atau tidak, yang empunya diri perlu berkira.. kalau untuk kebaikkan, ikutlah.. kalau mendatangkan bebanan, ketepikanlah.. pucuk pangkalnya, membiarkan sesuatu masalah itu tanpa penyelesaian tidak akan menenangkan hati kita.. malah membebankan akal dan fikiran.. buatlah yang terbaik kalau benar masih sayangkan ‘teman’ itu..


“..Kita tidak akan mampu menyayangi manusia lain
selagi kita tak cuba belajar menyayangi diri sendiri
dan kita tidak akan mampu menyayangi diri sendiri
selagi belum menyayangi Allah..”

No comments:

Post a Comment



Copyright© All Rights Reserved by sevenine79.blogspot.com
Blacy Smiley - Silly