"Kadang² ALLAH sembunyikan Matahari, Dia datangkan Petir & Kilat.. Kita tertanya² kemana hilangnya Matahari.. Rupa²nya ALLAH memberi kita PELANGI.."

Kengkawan

02 July 2012

UNTUK KAMU..


Bismillahhirrohmannirrohim &
Assalamualaikum wbt..


Bila bercerita tentang hati dan perasaan.. teringat sangat-sangat kat awak.. diri awak terlalu penuh dengan kasih sayang.. tapi sayangnya awak gagal untuk mengawal perasaan itu.. sayang itu cukup murni di setiap hati kita.. lebih indah kalau kita bisa menjaganya sebaik mungkin..

Pernah tak sedar yang hanya dengan mengenali perasaan sayang itu kita akan kenal dengan seribu macam perasaan yang lain? Lebih-lebih lagi perasaan yang negatif.. Mengenali perasaan sayang tu mampu buat kita kenal dengan erti cemburu.. paham erti marah.. terlalu mudah untuk merasa sakit hati.. adakalanya cepat merasa sunyi.. keseorangan.. kadang-kadang rasa seperti tidak dipedulikan..

Sebenarnya tidak..

Perasaan negatif yang kita rasakan itu sebenarnya lahir dari perasaan sayang yang wujud dalam hati kita ni.. Berjaya mengawalnya, pasti perasaan negatif yang lain tu bisa kita hadapi sebaik mungkin.. tanpa kita sedar.. ia mampu meruntuhkan rasa kasih dan sayang serta kepercayaan sesama kita.. kawallah perasaan sayang tu.. jagalah ia sebaiknya..

Yakin dengan rasa sayang tu dapat memberi kepercayaan untuk dia terus berasa selesa dengan kita.. jangan diasakkan dengan rasa cemburu.. rasa marah.. rasa sakit hati dengan segala apa pun yang dia lakukan.. berikan ruang.. belajar untuk terima seadaanya.. insyaAllah.. hubungan itu pasti akan sentiasa baik.. bukan mudah untuk mendapat seseorang yang kita sayang yang juga menyayangi kita.. jarang sekali.. tapi bertuahnya kita memperolehinya.. jagalah perasaan sayang pada dia selagi dia mampu untuk menyayangi kita.. kerana kemampuan kita untuk menyayangi dia, hanya kita yang tahu.. tapi kemampuan dia untuk menyayangi kita tidak terjangka.. jangan sedih sekiranya suatu hari nanti dia tidak lagi menyayangi kita.. kerana itu mungkin berpunca dari kesalahan kita menyayanginya..

Awak memang seorang yang penyayang.. walau kasar diluaran.. tapi terlalu lemah dalam berkasih sayang.. memang iya.. kita sering gagal mengawal perasaan negatif itu.. tapi kita pasti mampu mencuba sebaik mungkin.. bukan saja untuk kita.. tapi juga untuk dia.. memang adakalanya kita kecewa.. sedih.. tapi biar kita kecewa dan sedih kerana sayangkan dia dari kecewa dan sedih kerana perasaan negatif kita terhadap dia.. Kecewa dan sedih itu cuma perasaan yang akan pergi bila sampai masanya..

Belajarlah terima perasaan sayang itu tanpa undangan perasaan negatif yang lain.. cukup sekadarnya.. jangan berlebih-lebih.. kerana keterlaluan itu membawa derita..

Tiada yang lebih baik sebaik kamu menyayanginya dari kamu menyakitinya.. dan kata-kata ini untuk kamu.. hanya untuk kamu..

No comments:

Post a Comment



Copyright© All Rights Reserved by sevenine79.blogspot.com
Blacy Smiley - Silly