"Kadang² ALLAH sembunyikan Matahari, Dia datangkan Petir & Kilat.. Kita tertanya² kemana hilangnya Matahari.. Rupa²nya ALLAH memberi kita PELANGI.."

Kengkawan

24 July 2012

SENANDUNG MALAM-MALAM..



Bismillahhirrohmannirrohim &
Assalamualaikum wbt..


Malas..!!
Ok.. memang terasa malas sangat semenjak dua menjak neh.. maklum laa.. mana lagi nak fikir duit tengah takde ni.. woitt.. gaji nak masuk esok daa.. huhhh.. gaji masuk pun dah kena potong pulak.. bayar balik ntah haper ke bende ntah yang kerajaan mintak tu.. gaji sikit bulan neh.. hadoii.. stress.. stress..

Kenapa stress..?!

Hahaaa.. ni aku nak senaraikan.. banyak ni kat dalam kepala neh..

Satu.. Ocehhh..
Hari jumaat aritu.. tetiba tengahari tengah drive balik dari merewang tu kereta tetiba berasap.. fuuhhh.. baaaeekkk punya bau hangit tak hengatt.. kelam kabut la berhenti kereta kat tepi jalan tu.. terus bukak bonet.. takut jugak silap-silap meletup ker terbakar ke kan.. huishh.. jangan..

Kes yang tu kena dua ratus.. kaw-kaw cina Brothers tu paw.. takper laa.. takde rezeki kat situ..

Dua..
Anak-anak buah semua pakat lepak kat rumah tiap-tiap weekend.. aku ni pulak jenis pemurah sangat dengan anak-anak buah.. layan kerenah.. mak ngah nak itu.. mak ngah nak ini.. jom pergi makan mcd laa.. nak makan itu la ini laa.. dan baru-baru ni birthday anakbuah yang sulung.. hadiah! Hmmm.. pun tak kisah.. duit tu nak pergi kemana lagi kan.. hidup belum terikat dengan komitmen takde apa yang nak difikirkan sangat..

Tiga..
Duit raya.. baru hari ke-3 berpuasa anak-anak buah dah tuntut..

                “Mak Ngah.. kata nak bagi seringgit.. hari ni dah puasa penuh..”

                “Puasalah penuh dulu 30 hari.. Angah bagi 30 ringgit terus.. duit raya.. ok?!”

Wehh.. anakbuah ramai ni kena bajet-bajet sikit.. bukan sorang dua.. 6 orang.. memang rezeki diorang la.. tu belum masuk lagi sepupu-sepupu kecik aku.. erkk.. ramai..

Yang lain-lain pulak termasuk duit minyak kereta lagi.. bil telefon.. hutang.. kutu dan sebagainya.. mmm.. patut tak aku stress..?! sangat-sangat patut kan?! Hahahaaa..

Mmm.. tak baiknya merungut..

Ok ok.. aku tak merungut.. cuma.. mmm..
Alhamdulillah.. mesti ada hikmah disebalik perkara-perkara tersebut.. kan?

Seperti biasa.. tajuk kat atas tu memang takde kena-mengena dengan entry aku.. lalalaa.. jangan marah ok.. puasa-puasa ni kena banyak bersabar.. istighfar banyak-banyak.. berzikir ker.. dan kalau boleh stop mengumpat atau bercerita hal orang.. jangan buat aniaya kat orang.. jangan masam-masam muka.. dan rajinkan bersedekah.. kerana murahnya rezeki kita tu terletak pada sedekah kita.. InsyaAllah.. Ocehh..

Ooppss! cukup.. cukup.. istighfar banyak-banyak..
jangan lebih-lebih apa yang terdetik kat hati korang tuh.. berdosa tau.. haa.. psychic tak? psychic tak? Err.. aku membebel macam ustazah ker?! Rasanya ustazah takkan bebel macam tu kotz tak.. hee..

* Astaghfirullahhal’azimm.. aku pulak yang berburuk sangka kat korang ni.. maaf yer.. maaf.. ;))
Actually.. nasihat dan peringatan tu untuk diri sendiri.. saling mengingatkan sesama kita kan tak salah.. so, ingatkanlah yer kalau aku terleka..

Oklah korang.. stop sini dulu yer.. selamat menjalani ibadah puasa.. dan dikesempatan ni aku jugak nak mohon maaf kalau ada buat dosa kat korang.. pasal dosa-dosa korang kat aku, korang jangan risau laa.. dah lama aku maafkan.. aku bukan pendendam ok.. ;))

No comments:

Post a Comment



Copyright© All Rights Reserved by sevenine79.blogspot.com
Blacy Smiley - Silly